Poradnia kardiologiczna

Kardiologia to dziedzina wiedzy zajmująca się układem krążenia i chorobami sercowo-naczyniowymi.

Stres, niezdrowy tryb życia, czy mało zróżnicowana dieta sprzyjają rozwojowi chorób układu krążenia.

Na szczęście współczesna medycyna dostarcza wielu możliwości, które umożliwiają szybkie i komfortowe leczenie dolegliwości tego układu. W naszej Klinice stale dbamy, aby każdy z naszych pacjentów miał dostęp do najnowszych rozwiązań.

Do podstawowych zadań naszych specjalistów należą:

•  rozpoznanie i badanie wrodzonych oraz nabytych chorób serca, oraz układu krążenia,
  •  wsparcie rehabilitacji pacjentów,
  •  podstawowa intensywna opieka medyczna.

W Centrum Medycznym Jurajska wykonujemy badania kardiologiczne:

•  EKG,
  •  UKG,
  •  Doppler,
  •  założenie i monitoring Holtera.

• CHOROBY SERCA

Wady serca dzielimy na wrodzone i nabyte.

Wady wrodzone to te, z którymi się rodzimy i które są związane z nieprawidłową budową serca lub dużych naczyń.Powstały one jeszcze podczas życia płodowego.

Wady nabyte powstają głównie przez prowadzenie nieodpowiedniego trybu życia.

Do najczęściej występujących chorób nabytych należy:

•  choroba niedokrwienna serca, czyli choroba wieńcowa,
  •  zawał mięśnia sercowego,
  •  wady zastawkowe,
  •  zaburzenia rytmu serca,
  •  zapalenie mięśnia sercowego,
  •  zapalenie osierdzia,
  •  zapalenie wsierdzia,
  •  niewydolność mięśnia sercowego,
  •  migotanie przedsionków.

• NADCIŚNIENIE TĘTNICZE

Nadciśnieniem nazywamy podwyższone ciśnienie krwi w układzie naczyń, jeżeli wysokość ciśnienia wynosi powyżej 140 mmHg w przypadku ciśnienia skurczowego i/lub powyżej 90 mmHg w przypadku ciśnienia rozkurczowego.

Częstość zachorowania na nadciśnienie rośnie wraz z wiekiem.

U osób młodszych przyczyną nadciśnienia są zazwyczaj inne choroby (tzw. nadciśnienie wtórne). U osób w średnim oraz starszym wieku nie udaje się znaleźć uchwytnej przyczyny nadciśnienia – takie nadciśnienie nazywamy samoistnym. Ciśnienie skurczowe to wartość podawana jako pierwsza podczas pomiaru ciśnienia tętniczego, a ciśnienie rozkurczowe – wartość podawana jako druga.

• ZABURZENIA RYTMU SERCA

Arytmia jest chorobą serca, która powoduje zaburzenie jego pracy. Podczas tej choroby serce pracuje nieregularnie spowodowane jest to zazwyczaj nadciśnieniem tętniczym, problemem z zastawkami, chorobą niedokrwienną serca lub jakimiś wadami wrodzonymi. Arytmia może spowodować zagrożenie życia, dlatego powinna podlegać leczeniu.

Do objawów zaburzeń rytmu serca zaliczamy:

•  kołatanie serca,
  •  czucie szybszego bicia serca,
  •  odczucie mocno bijącego serca,
  •  kłucie w klatce piersiowej,
  •  osłabienie,
  •  duszności,
  •  zaburzenia snu,
  •  ból w klatce piersiowej,
  •  omdlenia.

Objawy arytmii u każdej osoby są inne. Czasem mogą być nawet pomijane lub niezauważalne. Jednak nie ulega wątpliwości, że arytmia serca prowadzi do pogorszenia jakości życia, a w groźnych przypadkach może prowadzić do przedwczesnej śmierci z powodu zatrzymania akcji serca. Dlatego przy zauważeniu powyższych objawów warto udać się do kardiologa, który zaleci specjalistyczne badania w celu sprawdzenia typu zaburzenia serca.

• NIEWYDOLNOŚĆ SERCA

Niewydolność serca jest to stan, w którym serce nie jest zdolne dostarczyć odpowiedniej ilości krwi do narządów naszego organizmów i powoduje zmniejszenie wydolności wysiłkowej. Najczęściej wynika to z uszkodzenia mięśnia serca lub jego zastawek. Objawy niewydolności serca wynikają z niedostatecznej podaży tlenu do narządów. W trakcie rozwoju niewydolności serca dochodzi do gromadzenia płynów w organizmie, powiększenia jam serca oraz niekorzystnych zmian w układzie hormonalnym.

Przyczyny:

•  choroba niedokrwienna serca (zawał serca),
  •  nadciśnienie tętnicze,
  •  nadużywanie alkoholu,
  •  pierwotne choroby serca (kardiomiopatie),
  •  zapalenia mięśnia sercowego,
  •  wady zastawek serca,
  •  zaburzenia rytmu serca.

Objawy:

•  osłabienie, łatwe męczenie się nawet przy niewielkim wysiłku,
  •  duszność występująca przy wysiłku, w spoczynku lub w nocy,
  •  obrzęki, powiększenie obwodu brzucha i przybór masy ciała związane z zatrzymaniem płynów w organizmie,
  •  suchy kaszel, niekiedy połączony z odpluwaniem rdzawo podbarwionej plwociny,
  •  wyniszczenie i utrata masy ciała (w zaawansowanej niewydolności).

BADANIA DIAGNOSTYCZNE

UKG (USG serca)

Echokardiografia, zwana też potocznie „echo serca” to nieinwazyjna i niebolesna metoda badań obrazowych, wykorzystująca zjawisko odbicia fali ultradźwiękowej od ścian serca i dużych naczyń krwionośnych.

Badanie przeprowadza się za pomocą echokardiografu, czyli ultrasonografu (USG) do badania serca. Echokardiograf jest połączony z komputerem, tak aby lekarz wykonujący badanie mógł oglądać na monitorze badane narządy. Obraz można w dowolnym momencie zatrzymać, co umożliwia precyzyjny pomiar struktur serca i naczyń.

Badanie nie jest szkodliwe dla pacjenta, więc, o ile zachodzi taka potrzeba, można wykonywać je wielokrotnie.

Echokardiografię, którą wykonuje się przykładając głowicę do klatki piersiowej pacjenta, nazywamy echokardiografią przezklatkową.

EKG

Elektrokardiografia (EKG) zalicza się do nieinwazyjnych badań kardiologicznych. W jej trakcie badana jest elektryczna czynność mięśnia sercowego. Jest to możliwe dzięki umieszczeniu na ciele pacjenta - klatce piersiowej oraz kończynach - elektrod, które gromadzą informacje o elektrycznej pracy serca i przesyłają je do aparatu EKG. Elektrody te różnią się napięciem, a zebrane przez nie dane zapisywane są na taśmie papieru do EKG. Wynik zapisu badania EKG nazywany jest elektrokardiogramem.

Choć EKG służy do diagnostyki chorób serca, każda zdrowa osoba, która ukończyła 40. rok życia powinna wykonywać je w ramach okresowych badań kontrolnych. W ten sposób można wcześnie wykryć pewne zmiany w układzie krążenia, które mogą przebiegać bezobjawowo.

HOLTER

U osób zmagających się z nadciśnieniem częstym badaniem zlecanym przez lekarza jest holter.

Aby lekarz mógł odpowiednio dobrać właściwy lek czy też dawkę i skontrolować jego działanie należy wykonać badanie holter ABP, czyli rejestrację ciśnienia metodą pomiarów przez 24h.

Pojedyncze badanie EKG często nie pozwala na uwidocznienie niektórych zaburzeń rytmu serca, na przykład tych pojawiających się napadowo. Dlatego też dobrze jest wykonać badanie holterowskie EKG, które to też jest wykonywane przez 24h podczas codziennych czynności takich jak praca, spacer, odpoczynek czy też sen.

W Centrum Medycznym Jurajska zajmujemy się kompleksowym leczeniem kardiologicznym. W Naszej poradni uzyskaja Państwo poradę kariologa na najwyższym poziomie.

W Naszej placówce pacjentami zajmuje się

lek. med. specjalista kardiolog Tomasz Skowerski

Umów się na wizytę i w komfortowych warunkach oraz w miłej atmosferze sprawdź, jak możemy Ci pomóc.

>KLIKNIJ TUTAJ!<